Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Zadbajmy o dobrą widoczność podczas jazdy samochodem

Zimą, najczęściej rano, można na drogach spotkać samochody, których wygląd u innych uczestników ruchu drogowego może wzbudzać poważne obawy. Problemem nie jest ich stan techniczny, lecz zalegający na nadwoziu i szybach śnieg oraz lód, a czasami brak lub słabe oświetlenie pojazdu. Kierowca wówczas nie ma możliwości zobaczyć pieszego i nie widzi też dobrze innych pojazdów. Porusza się na wyczucie, zagrażając wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. To niedopuszczalne.

Policjanci przypominają, że zgodnie z prawem o ruchu drogowym, pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu. Nie może naruszać też porządku ruchu na drodze i narażać kogokolwiek na szkodę. W każdej takiej sytuacji, kierujący świadomie naraża na niebezpieczeństwo innych uczestników drogi.Często też podczas jazdy z ośnieżonego samochodu odpadają kawałki lodu czy śniegu upadając na jadące za nim pojazdy, powodując uszkodzenia szyb lub zmuszając kierujących do gwałtownego hamowania. Przy większych prędkościach mogą być one śmiertelnym zagrożeniem. Nie stosowanie się kierujących do powyższych przepisów zagrożone jest karą grzywny. Kierujący musi się w tej sytuacji liczyć z mandatem w wysokości od 20 do 500 złotych.

 

A co ze światłami?

Dlaczego tak ważne jest odpowiednio dobrane i ustawione oświetlenie samochodu?

 

 

Większość współczesnych samochodów oferuje dobre oświetlenie, trzeba jednak o nie zadbać oraz dostosować technikę jazdy do możliwości świateł. Dla bezpieczeństwa ważny jest stan wszystkich trzech elementów oświetlenia: żarówek, lamp oraz ustawienia świateł.

Dlaczego jest to tak ważne i jaki ma wpływ na bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników drogi, tłumaczy dr Tomasz Targosiński z Instytutu Transportu Samochodowego:

  1. Lampy powinny być sprawne i czyste



    Wszystkie lampy oczyszczamy zawsze kiedy się zabrudzą, na przykład z powodu opadów atmosferycznych. Łatwo się zorientować kiedy światła są zabrudzone patrząc na szyby samochodu. Jeśli szyba samochodu, poza obszarem oczyszczanym wycieraczkami, jest zabrudzona, to światła na pewno też. Lampy, które są zakurzone w środku, też należy oczyścić a jeśli oczyszczenie jest niemożliwe lampy to znaczy, ze trzeba je wymienić.

     

  2. Wszystkie żarówki powinny się świecić

     

    Jeśli żarówka się nie świeci bezwzględnie trzeba ją wymienić. Najlepiej wymieniać żarówki parami, bowiem jeśli jedna się przepali z dużym prawdopodobieństwem druga wkrótce też będzie niesprawna. Poza tym żarówka po długim okresie świecenia ciemnieje i świeci znacznie słabiej, więc światła mogą się różnić między sobą. Jeżeli mamy lampy z diodami LED, uszkodzenie choćby jednej diody oznacza awarię i taka lampę także należy wymienić. Ksenony i tańsze LED-y z upływem czasu świecą coraz słabiej i spełniają swojej roli. Weryfikacja jakości żarówek we własnym zakresie jest praktycznie niemożliwa. Pomocna może być potwierdzona informacja o producencie żarówek (nie dostawcy). Zakładanie nielegalnych zamienników żarówek halogenowych np. ksenonowych, nie poprawia widoczności na drodze. Efektem jest złudne poczucie kierowcy, że ma lepsze światła. Poza tym zamienniki często znacznie bardziej oślepiają innych kierowców. Natomiast homologowane lampy wyposażone fabrycznie w diody LED mogą być bezpiecznie użytkowane.

  3. W samochodzie warto mieć komplet żarówek zapasowych

    Żarówki muszą być zgodne ze specyfikacja producenta samochodu i posiadać homologacje. Użytkownik samochodu powinien zainteresować się jak można wymienić żarówki za pomocą fabrycznego zestawu narzędzi samochodu. Informacja jak to zrobić zwykle jest zawarta w instrukcji obsługi pojazdu.

     

  4. Światła reflektorów powinny być prawidłowo ustawione



    Należy to sprawdzić w warsztacie samochodowym lub stacji kontroli pojazdów po każdej wymianie żarówki reflektora, a także po każdej naprawie mechanicznej mogącej mieć wpływ na ustawienie świateł (np. zawieszenia, naprawy blacharskiej po kolizjach). oraz okresowo sprawdzać. Jeżeli świateł nie można prawidłowo ustawić, bo uszkodzone są pokrętła regulacyjne, to usterkę pokręteł trzeba naprawić.

  5. Ustawiamy korektor poziomowania odpowiednio do obciążenia pojazdu

    Warto sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu lub spytać w serwisie jak należy ustawić korektor poziomowania świateł w zależności od tego, ile osób siedzi na siedzeniach z tyłu lub z przodu oraz od ilości bagażu. Problem ten nie dotyczy samochodów fabrycznie wyposażonych w automatyczne urządzenie poziomujące reflektory oraz pojazdów z automatycznym zawieszeniem.

     

  6. Prędkość powinna być dostosowana do poziomu widzialności



    Zasięg widoczności w nocy może być znacznie ograniczony – nawet do 20 metrów. Bezpieczna prędkość pozwalająca na dostrzeżenie w porę przeszkody lub pieszego, może wówczas wynosić zaledwie 30-40 km/h. Dlatego należy zawsze dostosować prędkość do własnego postrzegania. W nocy, używając świateł mijania wyprzedzamy tylko wtedy, gdy widzimy wystarczająco daleko.

     

  7. Więcej źródeł światła, wcale nie oznacza większego bezpieczeństwa



    Nie należy instalować i włączać podczas jazdy żadnych dodatkowych świateł, oprócz tych, w które pojazd został fabrycznie wyposażony. Wyjątek stanowią światła ściśle określone przepisami np. światła do jazdy dziennej, światła przeciwmgłowe, przednie, dodatkowe odblaski. Wszystkie światła muszą posiadać homologację. Światła zainstalowane dodatkowo trzeba zweryfikować w stacji kontroli pojazdów.

 

 

 

Pamiętajmy, więc, aby przed wyjazdem swoim samochodem zadbać o bezpieczeństwo własne i innych uczestników ruchu. Czasem wystarczy poświęcić tylko kilka minut by właściwie przygotować auto do podróży i zapewnić sobie tym samym komfort oraz bezpieczeństwo jazdy, a nawet uniknąć tragedii na drodze.

Powrót na górę strony