Pamiętaj: Nie lekceważ przepisów dotyczących przejazdów kolejowych
Pomimo, że wypadki na przejazdach kolejowych w ogólnej statystyce wypadków drogowych nie stanowią dominującej pozycji, to jednak z uwagi na okoliczności w jakich do nich dochodzi, a przede wszystkim z uwagi na to, że charakteryzują się tragicznymi skutkami, bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych pozostaje pod nadzorem Policji. Każdy kierowca posiadający uprawnienia do kierowania powinien znać znaki i przepisy ruchu drogowego jednak wielu z nich nadal lekceważy podstawowe zasady bezpieczeństwa.
W powicie nowomiejskim na szczęście nie doszło do żadnego poważniejszego w skutkach wypadku na przejeździe kolejowym. Jednakże od początku tego roku odnotowaliśmy kilkanaście przypadków wykroczeń polegających na łamaniu obowiązujących przepisów i stwarzaniu zagrożenia przez kierowców właśnie na przejazdach kolejowych. Do zdarzeń tych dochodzi najczęściej na przejazdach w miejscowościach: Lipinki, Bielice i Montowo.
Głównymi „grzechami” kierowców jest lekceważenie znaków i niestosowanie się do sygnalizatora świetlnego na przejeździe kolejowym. Kierowca taki pomimo tego, że na sygnalizatorze pali się światło czerwone wjeżdża na przejazd, wtedy zamyka się zapora, która często w takich przypadkach ulega uszkodzeniu po uderzeniu w auto.
Zdarza się także, że kierowcy wjeżdżają na przejazd gdy zamykanie zapór zostało rozpoczęte albo ich otwieranie nie zostało jeszcze zakończone.
Policjanci przypominają!
Osoby popełniające wykroczenia drogowe w rejonach przejazdów kolejowych muszą się liczyć z konsekwencjami, policjanci z całą stanowczością będą reagować na:
- naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżanie na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone,
- zatrzymanie pojazdu na przejeździe kolejowym oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu,
- wjeżdżanie na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy,
- wyprzedzanie pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim,
- omijanie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przed przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu,
- niestosowanie się do znaków i sygnałów drogowych (w tym „stop”, „stop pierwszeństwa”, „sygnał czerwony pulsujący”) ,
- wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie.
Z danych statystycznych PLK znajdujących się na stronie Internetowej „Bezpieczny przejazd” wynika, że w lipcu tego roku doszło do 127 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych na przejazdach/przejściach kolejowo-drogowych. Ciężko rannych zostało 25 osób, a 34 poniosły śmierć.
Nie lekceważmy więc znaków i przepisów dotyczących przejazdów kolejowych.