Kolejne oszustwo na „BLIK” – bądź czujny i nie daj się oszukać!
Trudnią się oszukiwaniem ludzi. Śledzą portale aukcyjne i odpowiadają na ukazujące się ogłoszenia sprzedaży nawet najdrobniejszych przedmiotów. Często kontaktują się w przeciągu kilku chwil od publikacji ogłoszenia. Działają sprawnie, pewnie i mają jeden cel - dostać się do konta bankowego ofiary i ukraść ile się da. Nieświadome ofiary oszukańczego procederu klikają w przesłane im linki, podają swoje wrażliwe dane i zamiast otrzymać należność za sprzedawane rzeczy, tracą pieniądze.
W miniony piątek (28.10.22r.) nowomiejscy policjanci przyjęli zawiadomienie od mieszkanki naszego powiatu o oszustwie, którego padła ofiarą. Kobieta wystawiła na swoim profilu na koncie społecznościowym ogłoszenie o sprzedaży ubrań dziecięcych za kwotę 50 zł. Po jakimś czasie zgłosiła się do niej kobieta, która była zainteresowana ich kupnem. W celu finalizacji transakcji rzekoma „kupująca” przesłała sprzedającej link do śledzenia paczki, po kliknięciu którego musiała podać trzykrotnie kody BLIK. Jak można się domyślić w ten sposób kupująca nie sfinalizowała transakcji a sama straciła pieniądze z własnego konta. W tym przypadku było to 2000 zł.
JAK DZIAŁAJĄ OSZUŚCI?
Oszustwa „na kupującego”
-
Wystawiasz swoją rzecz na portalu ogłoszeniowym. Znajduje się kupiec. Odzywa się najczęściej za pośrednictwem aplikacji telefonicznej służącej do komunikacji. Twierdzi, że kupił przedmiot i za niego zapłacił, a pieniądze możesz odebrać po wejściu w link.
-
Teraz oszust wysyła Ci link do witryny internetowej. Klikasz i trafiasz na stronę łudząco podobną do strony danego portalu ogłoszeniowego
-
Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych twojej karty i stan twojego konta bankowego. Chcąc otrzymać pieniądze za sprzedany przedmiot wypełniasz formularz.
-
Przychodzi do Ciebie SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Ty nie czytasz go uważnie i wpisujesz kod do formularza. W SMS-ie jest jasno napisane, że autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay. Oszust cię okrada. Płaci twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie.
-
Koniec. Twoje konto jest puste.
Oszustwa „na sprzedającego”
-
Chcesz coś kupić na portalu ogłoszeniowym. Znajdujesz atrakcyjne ogłoszenie. Sprzedający poza aukcją proponuje ci ułatwienie procedury kupna i przesyła Ci link do firmy kurierskiej celem zakończenia transakcji. Często też wysyła instrukcję co należy wykonać krok po kroku.
-
Klikasz w link, który przenosi cię na stronę firmy, gdzie podajesz swoje dane oraz logujesz się do swojego banku podając dane do logowania.
-
Po chwili otrzymujesz informacje na telefon, że dodano nowe urządzenie do konta lub widzisz jak dokonywane są przelewy a czasem nawet zaciągane kredyty.
-
Zanim zdążysz zareagować, zablokować konto przez infolinię banku, już jest za późno, konto jest już puste lub nawet zadłużone.
Jak uniknąć oszustwa?
-
Czytaj uważnie SMS-y od banków. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz.
-
Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych.
-
Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
-
Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, np. przez komunikatory internetowe. Zobacz instrukcje płatności z portalu ogłoszeniowego.
-
Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres witryny internetowej widoczny w przeglądarce.
-
Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz swoje dane wrażliwe oraz bankowe. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.
-
Gdy coś kupujesz w sieci zastanów się, czy cena za dany towar jest adekwatna do wartości tego produktu. Jeśli jest dużo niższa powinieneś zastanowić się dlaczego.
-
Ktoś prosi cię o kod BLIK– zadzwoń do tej osoby, potwierdź przyczynę i warunki zwrotu. Rozmowa telefoniczna umożliwi ci weryfikację danej prośby.